Duża Scena

Grzebanie

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego, Kraków

Grzebanie
OPIS

(...) Scenariusz składa się z dwóch aktów. Pierwsza część ukazuje życie i twórczość Stanisława Ignacego Witkiewicza z perspektywy dnia jego śmierci, 18 września 1939r. Dnia wybranego przez niego w sposób nie przypadkowy. Popełnił samobójstwo w dzień po wkroczeniu  wojsk sowieckich na ziemie polskie. jest pewne - powróciły wspomnienia, przeżycia związane z jego ucieczką z ogarniętej rewolucją bolszewicką Rosji - osobiste doświadczenia. Zaczynały sprawdzać się jego przypuszczenia. Część pierwsza spektaklu mówi, poprzez postać Witkacego, o istocie tworzenia  i wszelkiej twórczości. Jerzy Jarocki przywołuje tutaj motyw Fausta. Walkę o duszę ukazanego w spektaklu artysty podejmują siły Dobra i Zła.
Część druga jest ujętą w formę dialogów umarłych rozmową Witkacego z kochanymi przez siebie kobietami, rozmową z żyjącymi, z aktorami, z publicznością, jako umarły ma on bowiem możliwość obiektywnego spojrzenia na swoje życie. Miejscem tych spotkań zmarłego Witkacego jest cmentarz. Zastanawiające jest to miejsce. Nie jest to tylko bowiem cmentarz zakopiański, na którym pochowano w 1988 r., mimo rodzących się już wówczas wątpliwości, odnalezione w Jeziorach na Polesiu domniemane szczątki Witkacego. To również paryski cmentarz Montmartre, gdzie w 1972r. wydobyto, aby przewieźć do Polski, szczątki Juliusza Słowackiego, jak i kościół parafialny w Zwoleniu - miejsce pochówku Jana Kochanowskiego, może precyzyjniej, szczątków mu przypisywanych. Poprzez postać Witkacego zostaje ukazana historia Polski ostatnich ponad siedemdziesięciu pięciu lat. Spektakl mówi zatem i o współczesności, i oby nie był przepowiednią czasów nadchodzących. Tak wygląda częściowo tylko naszkicowana metafora :Grzebania" zmaterializowana w spektaklu Jerzego Jarockiego.
Maciej Fugas

Event Properties

Event Date 11-06-1995 | 0:00
Capacity Unlimited
Registered 0
Individual Price Free
Location Duża Scena
Scenario and direction
Scenariusz i reżyseria Jerzy Jarocki
Scenography
Scenografia Jerzy Kuk - Kowarski
Music
Muzyka Stanisław Radwan
Stage movement
Ruch sceniczny Agnieszka Łaska
Director's assistants
Asystenci reżysera Maciej Fugas, Anna Bas
Set designer's assistant
Asystent scenografa Tomasz Polasiuk

Monika Jakowczuk

Erynia I, Babcia, Kmiotek, Matka, "Czarna" - duch cmentarny

Katarzyna Krzanowska

Erynia III, Anioł II, Czesia

Robert Latusek

Grabarz Stary, Diabeł, Sajetan

Zuzanna Lipiec

Helenka, Dziewka Bosa

Wojciech Łuczak

Widmo Ojca, Hiper - Robociarz, Brat I, Pełnomocnik

Bartosz Niebielski

Grabarz Młody, Diabeł, Czeladnik

Dariusz Szymaniak

Stanisław Ignacy, Kmiotek, Brat II, Urzędnik, Profesor

Katarzyna Tlałka

Erynia II, Anioł I, Nina, Księżna

Paweł Tołwiński

Baltazar - Belzebub, Czeladnik II, Mitras, "Czarny" - duch cmentarny

Marek Wrona

Diabeł, Witkacy

Małgorzata Gałkowska

Hilda, Solska

Sprzedaż biletów zakończona
Image
COPYRIGHT © 2019. Teatr powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu
Projekt: Adam Żebrowski    |    Wdrożenie: Flexi Design