Duża Scena

Ślub

Witold Gombrowicz

Ślub
OPIS


Obok bohaterów znanych nam z Gombrowiczowskiego dramatu, w spektaklu wyreżyserowanym przez Zbigniewa Lisowskiego pojawi się postać dodatkowa - Artysta (czyli Gombrowicz). To on jest sprawcą, kreatorem wszystkich wydarzeń oraz postaci i niemalże inscenizuje „Ślub" na scenie. Do spektaklu został napisany Prolog, będący kompilację tekstów Witolda Gombrowicza („Listu do ferdydurkistów", „Dzienników" i „Ferdydurke") i zarazem proste prostym wprowadzeniem do „Ślubu". Reżyser wyjaśnia tekst dramatu jako filozofię humanizmu w działaniu czyli akcie twórczym.
Wszystkie wydarzenia rozgrywają się w głowie Artysty, a miejscem akcji jest jego pracownia, gdzie zajmuje się tworzeniem lalek, rzeźb, obrazów i przygotowywaniem widowisk. Postać Artysty rozpisana jest na jego liczne alter ego: Henryka, którego alter ego dostrzeżemy z kolei w postaci Pijaka i Władzia, a w dalszej konsekwencji Demona, reprezentującego swoisty żywioł istoty międzyludzkiej i będącego odzwierciedleniem relacji społecznych. Całość akcji jest zatem uzależniona od wizji Artysty.
Wydarzenia rozgrywają się na dwóch planach: wszystko zaczyna się we współczesności, by później przenieść bohaterów w czasy historyczne. Cofniemy się do roku 1939, początku wielkiej rewolucji społecznej, trwającej aż do 1989 roku. Obok planu historycznego, możemy wyróżnić plan wewnętrzny - wędrówkę po świecie myśli Henryka. Wszyscy bohaterowie „Ślubu" są upostaciowionymi myślami Henryka. Każdą z postaci można odczytywać przez pryzmat filozofii Freuda i Junga. „Ślub" w reżyserii Zbigniewa Lisowskiego podkreśla również znaczenie formy i tego, w jaki sposób oddziałuje ona na człowieka, ale nie w znaczeniu dekonstrukcji, lecz w postaci wywoływania w drugim człowieku oczekiwanych reakcji i nastrojów. Warstwa scenograficzna nawiązuje do twórczości Magdaleny Abakanowicz, jednej z najbardziej znanych rzeźbiarek polskich.
W spektaklu, obok żywego planu, wykorzystujemy lalki: pacynki, marionetki i mupety. Część z nich wzorowana jest na twórczości Francisa Bacona.

 

Oniryczność, malarskość i dystans budują w „Ślubie" Zbigniewa Lisowskiego tak absurdalną całość, że nie powstydziłaby się jej, jak sądzę, wyobraźnia samego Gombrowicza.
(...) Nie ma tu przypadku! Reżyser Zbigniew Lisowski (...) połączył swoje siły nie tylko z autorem i tym, co ten po sobie pozostawił, ale i z Abakanowicz, Beksińskim, Dalim, Baconem, Hubičką oraz Nazarukiem. To doborowe towarzystwo stworzyło świat, który pochłania widza od samego początku.
(...) Z każdą kolejną sceną teatralne wizje nabierają tempa i rozmachu. „Ślub" skrzy się artystycznymi wizjami objawiającymi się zarówno w wyświetlanych grafikach, scenografii, kostiumach, wykorzystanych utworach muzycznych (w godnych odnotowania interpretacjach!), rekwizytach, jak i choreografii. Bohaterowie ubrani w kostiumy - krwionośne układy - operują karykaturalnymi maskami i lalkami. Użyczają głów barwnym, pełnym symboli figurom, które za moment stają się ich sarkofagami. (...) Jest tej gombrowiczowskiej formy i maski w toruńskiej inscenizacji tyle, że ten świat wylewa się na widownię i pochłania ją bez reszty.
(...) Toruńskie wystawienie dramatu formy to niebezpieczny senny świat. Rani, skłania do myślenia, intryguje i wciąga.
Michalina Pietkiewicz, www.teatrdlawas.pl, 27.06.2015

 


(...) Zbigniew Lisowski, Pavel Hubicka, Piotr Nazaruk to trzej artyści, dla których obszar eksperymentowania w teatrze lalek to idealna strefa do realizacji wybitnych zamierzeń, wprowadzania do niego oryginalnych pomysłów inscenizacyjnych. Spektakl „Ślub" niczym ogniskowa skupia w sobie wszystkie ich pomysły, myślącą i mądrą wyobraźnię. Już w czasie preparacji rodzą się idee, które mają wielkie szanse, by wprowadzić teatr lalek w XXI wiek, zwłaszcza przy tak oryginalnej i malarskiej wyobraźni oraz precyzyjnej reżyserii Zbigniewa Lisowskiego.
Ilona Słojewska, www.teatrdlawas.pl, 23.06.2015

 


(...) To dobre przedstawienie. Spójne mimo różnych temperatur, światów, języków i głosów. To jedno z takich przedstawień, które potrafi odmienić teatr - dać pewność jego pracownikom, że w pełni wykorzystało się ich umiejętności. Historia Baja, przynajmniej przez chwilę, będzie biegła w zupełnie nowym kierunku.
Grzegorz Giedrys, „Gazeta Wyborcza" - Toruń, 26.06.2015

 


„Ślub" Gombrowicza w reżyserii Zbigniewa Lisowskiego to inscenizacja, której pozazdrościć może toruńskiemu Bajowi niejeden teatr dramatyczny. Przedstawienie nie tylko piękne i harmonijne wizualnie, ale przede wszystkim gęste od intelektualnych przesłań. Skrzy się od inscenizacyjnych pomysłów i znaczeniowych meandrów pod nimi ukrytych. To reżyserski i scenograficzny majstersztyk.
Anita Nowak, www.teatrdlawas.pl, 8.06.2015

Event Properties

Event Date 26-10-2016 | 0:00
Capacity Unlimited
Registered 0
Individual Price Free
Location Duża Scena
Direction
Reżyseria Zbigniew Lisowski
Scenography
Scenografia Pavel Hubička
Director's assistant
Asystent reżysera Laura Słabińska
Graphics
Grafiki Zbigniew Lisowski, Sylwester Siejna
Music
Muzyka Piotr Nazaruk
Stage movement
Ruch sceniczny Zbigniew Lisowski
Dance
Taniec Marta Zawadzka
Photo
Zdjęcia Iwona Muszytowska-Rzeszotek, Mikołaj Kuras

Krzysztof Parda

Henryk

Mariusz Wójtowicz

Ojciec, Ignacy

Edyta Łukaszewicz-Lisowska

Matka

Marta Parfieniuk-Białowicz

Mańka

Krzysztof Grzęda

Pijak

Andrzej Korkuz

Władzio

Jacek Pysiak

Autor

Marta Zawadzka

Demon

Sprzedaż biletów zakończona
Image
COPYRIGHT © 2019. Teatr powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu
Projekt: Adam Żebrowski    |    Wdrożenie: Flexi Design