Scena Kameralna

Iwona, księżniczka Burgunda

Witold Gombrowicz

Iwona, księżniczka Burgunda
OPIS

Książę Fillip wybiera sobie nieodpowiednią narzeczoną. Ten niedorzeczny krok stawia na głowie życie każdej z postaci. Widząc Iwonę, czują, że mają prawo do obnażania swoich najbrutalniejszych i najmroczniejszych stron. Lecz dlaczego szukają w swoich duszach nektaru, który ma ugasić ich pragnienie?
Iwona jest bezkarnością obleczoną w ciało, niezawodnym kozłem ofiarnym. Jest też zwierciadłem; ale nikt nie wie, co może się stać, gdy w nie wejrzymy. Oto prawo dżungli, społeczny darwinizm...
Estetyka tego utworu zasadza się na subtelnych sprzecznościach, niczym śmiertelna trucizna w pięknym flakoniku perfum. Zachęcamy widza do zmierzenia się z samym sobą, otwarcia drzwi, o których wiadomo, że istnieją, które nas przerażają, ale musimy zdobyć się na odwagę i za nie zajrzeć.

 

(...) Wspaniała „Iwona..." w realizacji Pablito No Clavó Nada jest arcydziełem reżyserii, pełnym aluzji i bogatym z najdrobniejsze szczegóły, frapującym owocem zbiorowej pracy wszystkich twórców.
(...) Tragedia spotyka się tu z Komedią: śmiech nie przeszkadza zdumieniu ekscentrycznością. Pośród absurdu, w matni niedorzecznych ludzi, którzy chcą ją zamordować, jak Alicja stojąca przed Królową Karo, Iwona jest outsiderką. Sztuka nawiązuje do szeregu konwencji estetycznych, takich jak commedia dell'arte, ekspresjonizm, barok i wiele innych.
Izabela to femme fatale rodem z film noir, Szambelan to wodzirej, dwie młode kurtyzany wywodzą się z burleski, a brzydkie, złowrogie ciotki wyglądają tak, jakby uciekły z panoptikum. Królowa pod pewnymi względami przypomina operową diwę, natomiast pełen wahań, rozkapryszony Książę i jego ojciec, Król, kojarzą się raczej z ekspresjonistycznymi, mrocznymi Pierrotami.
W całym przedstawieniu rozbrzmiewają poetyka i estetyka Boba Wilsona i Marcela Marceau. Wizualna uczta!
María Luciana Gandolfo, www.puestaenescena.com.ar, 10.08.2016


(...) Inscenizacja zdaje się koncentrować na sztuczności; przypomina wyobraźnią Tima Burtona z charakterystyczną dla niego, czerwono-czarną wrażliwością, widoczną na przykład w Alicji w krainie czarów. Stroje, charakteryzacja, gra, muzyka, wszystko podkreśla sztuczność wynikającą z tekstu.
(...) W noc premiery przedstawienie skończyło się owacją na stojąco w sali szczelnie wypełnionej publicznością, która dziękowała trupie Pablito No Clavó Nada za tę zachwycającą podróż jak z majaków obłąkanego (...).
La Letra Tal Ve, www.laletratalvez.blogspot.com.ar, 14.07.2016


Z komentarzy widzów...

(http://www.alternativateatral.com/opiniones41535-le-corvine-la-legendaria-historia-de-ivonne-princesa-de-borgona)

Diego: Niesamowita sztuka. Zachęta do przemyślenia swojego człowieczeństwa. Chodzi o napięcie pomiędzy takimi dualizmami, jak piękno - brzydota, bieda - bogactwo, honor - wstyd, rodzina królewska - lud, cisza - dźwięki. Cudowne wzruszenie i śmiech. Gratulacje!

Sol: Świetne. Znaleźli właściwy sposób na opowiedzenie tej historii. Każda z postaci jest szczególna, a wzięte razem stają się jednym.

Gisella: Doskonała sztuka... Bardzo dobrze zagrana. Wspaniali aktorzy, muzyka i kostiumy. Czuć rękę wybitnego reżysera. Jak najbardziej polecam.

Facundo: Radość i euforia gry mieszają się z frustracją i wstydem. Na szczęście śmiech chroni nas przed przemocą. Boskie, do tego wyjątkowe role.

Daniela: Moim zdaniem to wybitna sztuka, w której można znaleźć powody do śmiechu, ale także bardzo ciekawą fabułę i warte namysłu koncepcje społeczne. Ekstra.

Silvia: Bardzo mi się podobało. Aktorstwo na niesamowitym poziomie. Trzeba zobaczyć.

Event Properties

Event Date 29-10-2016 | 0:00
Capacity Unlimited
Registered 0
Individual Price Free
Location Scena Kameralna
Direction
Reżyseria Braian Alonso
Organizational assistant
Asystent organizacyjny Andres Gavalda
Dramaturgy
Dramaturgia Juan Pablo Ruiz
Executive producer
Producent wykonawczy Marcela Andres
Scenography
Scenografia Adriana Baldani
Light
Oświetlenie Estefania Piotrkowski
Costiumes
Kostiumy Josefina Tarquini, Virginia Vega / Tamarindo
Makeup assistant
Asystent charakteryzatora Jimena Milanich
Photo
Zdjecia Tomas Ibarra / Concepción Covello / Julian Hugo

Juan Pablo Ruiz

Król Ignacy

King Ignatius

Romina Trigo

Królowa Małgorzata

Queen Margaret 

Julian Cardoso

Książę Filip

Prince Philip 

Florentina Messina

Iwona

Ivona

German Rodriguez Estraviz

Szambelan

Chamberlain 

Natalia Lisotto

Izabela

Iza

Rosario Ibarra

Ciotka i Kurtyzana

Aunt

Malen Sposito

Kurtyzana i Ciotka

Courtesan and Aunt

Sprzedaż biletów zakończona
Image
COPYRIGHT © 2019. Teatr powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu
Projekt: Adam Żebrowski    |    Wdrożenie: Flexi Design