Ślub
Teatr Polski, Warszawa
"Na wielkiej scenie teatru zbudował Markowicz strzelistą konstrukcję z organowych piszczałek. Są ciemne, gdzieniegdzie połyskliwe, chłodne. W głębi sceny ciemne drewniane schody, jakby przydymione, na przodzie takie same stoły i zydle. Słychać rytmicznie powtarzające się dźwięki. Na naszych oczach rozpoczyna się rujnowanie świata. Sypią się z góry piszczałki organów, wyglądają teraz jak metalowe lufy dziwacznej broni. Piętrzą się na scenie w chaotyczny stos. Przez nieregularne prześwity przeziera tylna ściana teatru. Nie jest to wizja apokaliptyczna, lecz rujnowanie całkiem zwyczajne. Zwałowisko rur uprzątnie się potem, ale konstrukcja pozostanie do końca szczerbata i rozwalona.
Z drewnianych sprzętów łatwo ustawić karczmę, czy też fragmenty domów w Małoszycach, jak kto woli; spiętrzyć je na podeście schodów w królewski tron w drugim akcie, zaś w trzecim utworzyć spory podest na środku sceny. To miejsce Henryka, który zrobił się królem. Wygląda trochę jak szafot. Przedstawienie Minca rozpięte jest między mszą a farsą, toczy się między kościołem a karczmą. W kościele nie ma Boga, a karczmę tak łatwo zamienić można na wielką tronową salę.
Ślub to dramat człowieka współczesnego, którego świat został zrujnowany. To zdanie Gombrowicza stało się niemal definicją. Najpierw zobaczyliśmy rozwalanie świata. Teraz uczestniczyć będziemy w rujnowaniu człowieka. Właśnie uczestniczyć, jako świadkowie, niemi, bierni, może obojętni. Henryk zwraca się do nas, pozostali aktorzy zresztą też. Nie tylko monologi mówi Englert wprost do widowni, kieruje do nas również kwestie "na stronie", często gra z publicznością, do publiczności. Jakby brał nas za świadków, przed nami się tłumaczył, wciągał w swój sen."
Bożena Winnicka
Event Properties
Event Date | 04-01-1993 | 0:00 |
Capacity | Unlimited |
Registered | 0 |
Individual Price | Free |
Location | Duża Scena |
Direction
Reżyseria
Tadeusz Minc
|
Music
Muzyka
Zbigniew Karnecki
|
Scenography
Scenografia
Andrzej Markowicz
|
Musical preparation
Przygotowanie muzyczne
Wit Zawirski
|
Scenography cooperation
Współpraca scenograficzna
Jolanta Bojanowska, Roman Wołyniec
|
Choreography
Choreografia
Zofia Rudnicka
|
Zbigniew Zapasiewicz
Ignacy (Ojciec i Król)
Halina Łabonarska
Katarzyna (Matka i Królowa)
Jan Englert
Henryk (Syn i Książę)
Piotr Bajor
Władzio (Przyjaciel i Dworzanin)
Olga Sawicka
Mania (Służąca i Księżniczka)
Stanisław Niwiński
Pijak
Mieczysław Kalenik
Kanclerz
Bogdan Potocki
Szef policji
Krzysztof Kumor
Biskup Pandulf
Piotr Brzeziński, Piotr Grabowski, Jan Jurewicz, Tadeusz Paradowicz
Pijacy
Jolanta Czaplińska, Barbara Dobrzyńska, Alicja Jachiewicz, Ewa Jastrzębowska, Renata Pękul, Jolanta Russek, Marzena Trybała, Kazimiera Utrata, Łucja Żarnecka, Piotr Bąk, Dariusz Biskupski, Kazimierz Dębicki, Jacek Kawalec, Sławomir Matczak, Tadeusz Wójcik
Dygnitarze, Dworzanie, Damy, Zbiry, Lokaje