Duża Scena

Ślub

Teatr Polski, Warszawa

Ślub
OPIS

"Na wielkiej scenie teatru zbudował Markowicz strzelistą konstrukcję z organowych piszczałek. Są ciemne, gdzieniegdzie połyskliwe, chłodne. W głębi sceny ciemne drewniane schody, jakby przydymione, na przodzie takie same stoły i zydle. Słychać rytmicznie powtarzające się dźwięki. Na naszych oczach rozpoczyna się rujnowanie świata. Sypią się z góry piszczałki organów, wyglądają teraz jak metalowe lufy dziwacznej broni. Piętrzą się na scenie w chaotyczny stos. Przez nieregularne prześwity przeziera tylna ściana teatru. Nie jest to wizja apokaliptyczna, lecz rujnowanie całkiem zwyczajne. Zwałowisko rur uprzątnie się potem, ale konstrukcja pozostanie do końca szczerbata i rozwalona.
Z drewnianych sprzętów łatwo ustawić karczmę, czy też fragmenty domów w Małoszycach, jak kto woli; spiętrzyć je na podeście schodów w królewski tron w drugim akcie, zaś w trzecim utworzyć spory podest na środku sceny. To miejsce Henryka, który zrobił się królem. Wygląda trochę jak szafot. Przedstawienie Minca rozpięte jest między mszą a farsą, toczy się między kościołem a karczmą. W kościele nie ma Boga, a karczmę tak łatwo zamienić można na wielką tronową salę.
Ślub to dramat człowieka współczesnego, którego świat został zrujnowany. To zdanie Gombrowicza stało się niemal definicją. Najpierw zobaczyliśmy rozwalanie świata. Teraz uczestniczyć będziemy w rujnowaniu człowieka. Właśnie uczestniczyć, jako świadkowie, niemi, bierni, może obojętni. Henryk zwraca się do nas, pozostali aktorzy zresztą też. Nie tylko monologi mówi Englert wprost do widowni, kieruje do nas również kwestie "na stronie", często gra z publicznością, do publiczności. Jakby brał nas za świadków, przed nami się tłumaczył, wciągał w swój sen."
Bożena Winnicka

Event Properties

Event Date 04-01-1993 | 0:00
Capacity Unlimited
Registered 0
Individual Price Free
Location Duża Scena
Direction
Reżyseria Tadeusz Minc
Music
Muzyka Zbigniew Karnecki
Scenography
Scenografia Andrzej Markowicz
Musical preparation
Przygotowanie muzyczne Wit Zawirski
Scenography cooperation
Współpraca scenograficzna Jolanta Bojanowska, Roman Wołyniec
Choreography
Choreografia Zofia Rudnicka

Zbigniew Zapasiewicz

Ignacy (Ojciec i Król)

Halina Łabonarska

Katarzyna (Matka i Królowa)

Jan Englert

Henryk (Syn i Książę)

Piotr Bajor

Władzio (Przyjaciel i Dworzanin)

Olga Sawicka

Mania (Służąca i Księżniczka)

Stanisław Niwiński

Pijak

Mieczysław Kalenik

Kanclerz

Bogdan Potocki

Szef policji

Krzysztof Kumor

Biskup Pandulf

Piotr Brzeziński, Piotr Grabowski, Jan Jurewicz, Tadeusz Paradowicz

Pijacy

Jolanta Czaplińska, Barbara Dobrzyńska, Alicja Jachiewicz, Ewa Jastrzębowska, Renata Pękul, Jolanta Russek, Marzena Trybała, Kazimiera Utrata, Łucja Żarnecka, Piotr Bąk, Dariusz Biskupski, Kazimierz Dębicki, Jacek Kawalec, Sławomir Matczak, Tadeusz Wójcik

Dygnitarze, Dworzanie, Damy, Zbiry, Lokaje

Sprzedaż biletów zakończona
Image
COPYRIGHT © 2019. Teatr powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu
Projekt: Adam Żebrowski    |    Wdrożenie: Flexi Design