Operetka
Szkoła Filmowa, Łodź
(...) O ile opera jest czymś niemrawym, beznadziejnie wydanym pretensjonalności, o tyle operetka w swym boskim idiotyzmie, w niebiańskiej sklerozie, we wspaniałym uskrzydlaniu się swoim za sprawą śpiewu, tańca, gestu, maski, jest dla mnie teatrem doskonałym, doskonale teatralnym. Nic dziwnego, że w końcu dałem się skusić... Ale... jak tu nadziać marionetkową pustotę operetkową istotnym dramatem? Gdyż, jak wiadomo, robota artysty jest wiecznym łączeniem sprzeczności, przeciwieństw - i, jeśli zabierałem się do formy tak lekkomyślnej, to żeby ją opatrzyć i uzupełnić powagą i bólem.
Z jednej strony przeto ta operetka winna być od początku do końca tylko operetką, nienaruszalną i suwerenną w swoich operetkowych elementach; a z drugiej ma być jednakże patetycznym ludzkości dramatem (...).
W. Gombrowicz, w komentarzu do "Operetki"
- Trwa wieczna przebieranka, zatruty karnawał, szaleńczy pęd z jednej formie ku drugiej - mówi Waldemar Zawodziński, reżyser spektaklu - Gombrowicz pokazuje człowieka, który rezygnuje z siebie, z prawdy i poddaje się kolejnym dyktatom, kolejnym formom, które go krępują i zniewalają a przed którymi w pewnym momencie nie ma już ucieczki.
Jak u Gombrowicza, tak na scenie Studyjnego, zderzenie - lekka, wdzięczna, przyjemna dla oka i ucha forma operetki, po drugiej stronie treść potężnego kalibru - dramat kolejnych pokoleń poddanych ciągle odradzającej się w nowej Formie Dyktaturze. Jak pisał autor - "Z jednej strony przeto ta operetka winna być od początku do końca tylko operetką, nienaruszalną i suwerenną w swoich operetkowych elementach; a z drugiej ma być jednakże patetycznym ludzkości dramatem".
- „Operetka" to dla tych młodych ludzi wielka przygoda intelektualna - mówi Waldemar Zawodziński - Gombrowicz skłania do refleksji, zmusza do myślenia o determinacji jednostki, o pułapkach historii, o zagrożeniach czyhających na współczesnego człowieka. Tekst w ogóle nie stracił na aktualności - wręcz przeciwnie - mówi o aktorach reżyser „Operetki".
Symbolem dyktatury u Gombrowicza jest moda. Będziemy podróżować więc w czasie za przewodników mając kolejne, charakterystyczne dla danego czasu modowe kreacje. Dyktatura, w tym przypadku dyktatura mody, to nadal Dyktatura - chociaż tak atrakcyjnie, tak kusząco podana. Pod osłoną blichtru, szyku i stylu, który tak cieszy oko, czai się niebezpieczeństwo. Uwolnieniem od niego może być jedynie... Nagość.
Czas trwania: 3 godz. 30 min.
Aktorom towarzyszy zespół muzyczny w składzie:
Kamil Biadała (kontrabas), Ozeasz Błaszczyk (perkusja), Paweł Mirowski (wiolonczela), Wiktoria Koziara (saksofon), Sławomira Wilga (skrzypce), Kamil Leszczyński (klarnet), Michał Zarych (piano)
Event Properties
Event Date | 18-10-2018 | 0:00 |
Capacity | Unlimited |
Registered | 0 |
Individual Price | Free |
Location | Duża Scena |
Direction and scenography
Reżyseria i scenografia
Waldemar Zawodziński
|
Music
Muzyka
Tomasz Kiesewetter
|
Costumes
Kostiumy
Maria Balcerek
|
Choreography
Choreografia
Paweł Kułaga
|
Vocal preparation
Przygotowanie wokalne
Barbara Panek-Piętkowska
|
Musical preparation
Przygotowanie muzyczne
Paweł Serafiński
|
Musical arrangement
Opracowanie muzyczne
Krzysztof Jaszczak
|
Musicians
Muzycy
wykładowcy i studenci Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
|
Photo
Zdjęcia
M. Siarek
|
Anna Bieżyńska
Mistrz Fior
Mateusz Czwartosz,
Książę Himalaj –
Paulina Walendziak
Księżna Himalaj
Dawid Ptak
Hrabia Szarm
Jakub Matwiejczyk
Baron Firulet
Weronika Asińska
Albertynka
Klaudia Koścista
Matka Albertynki
Adam Gradowski
Profesor
Mateusz Więcławek
Hrabia Hufnagiel
Marta Wiśniewska
Markiza
Oskar Borkowski
Proboszcz
Mikołaj Bartosiewicz
-
Jan Butruk
-
Paweł Głowaty
-
Faustyna Kazimierska
-
Rafał Kowalski
-
Irmina Liszkowska
-
Dominik Mironiuk
-
Jan Napieralski
-
Aleksander Rudziński
-
Michał Surosz
-
Julia Szczepańska
-
Dominika Walo
-
Filip Warot
-
Michał Włodarczyk
-
Sylwia Gajdemska
-
Karolina Kostoń
-