Duża Scena

Pustka. Pustynia. Nic

na podstawie "Dziennika"

Pustka. Pustynia. Nic
OPIS

Zadać Gombrowiczowi cios! Zrobić z Gombrowicza pantomimę!
Odebrać mu słowa i zostawić tylko ciała, ciała uwikłane w inne ciała! Człowieka postawić przed człowiekiem. W pustce. Niech wije się przed tym drugim, niech staje się tym drugim mimowolnie, niech pod ciężarem drugiego człowieka zmienia się, niech gubi się w drugim, trzecim, czwartym człowieku!
Widza nasączyć namiętnościami i abstrakcjami, chaosem i kalkulacją. Niech ogląda te... te golgoty!
Ten Spektakl to przejaw pychy. To skandal i profanacja. Poniedziałek - Gombrowicz, wtorek - Gombrowicz, środa - Gombrowicz, czwartek - My. Gombrowicz wlazł w nas. My wleźliśmy w Gombrowicza. Za chwilę my wleziemy w Was. I już nikt nie będzie wiedział, kim jest w tym błądzeniu po Pustyni.
Jeśli Marian... jeśli Witold... jeśli ten Gombrowicz przekonywał, będąc u końca swojej drogi naznaczania świata sobą, że chce napisać coś, co umyka kategoriom literackim, co nie byłoby ani powieścią, ani dramatem i co oparte byłoby na relacji tylko dwóch postaci: Człowieka i Cierpiącej Muchy, to czy sam siebie nie niwelował, czy sam siebie nie redukował do roli obserwatora... do roli obserwatora fabuły bez historii... czy sam nie wyznaczał kierunku dla tego uwalniającego „Nic"?
Pantomima. „Pustka. Pustynia. Nic." I imaginarium ludzkich poruszeń!
Zapraszamy. Bawcie się dobrze!
Leszek Bzdyl

 

„Bzdyl należy do najinteligentniejszych i najbardziej oryginalnych choreografów polskich. Nikt inny nie potrafiłby chyba przełożyć tekstów Gombrowicza na ruch z równym wdziękiem i humorem. Przedstawienie Bzdyla to seria kilkunastu etiud na czwórkę pantomimów, jednego aktora i... publiczność.
(...) Mikołaj Trzaska stworzył intrygujący i zaskakujący swym bogactwem pejzaż dźwiękowy. Prosta i laboratoryjnie wręcz czysta scenografia Macieja Chojnackiego znakomicie inspiruje performerów do gombrowiczowskich introspekcji. (...) Trzaska to dziś jeden z czołowych kompozytorów muzyki teatralnej w Polsce. Jego wariacje gombrowiczowskie na dźwięki i ciszę są równie udane i przekonujące, co wariacje Bzdyla na pantomimów i aktora".
Mirosław Kocur, Teatralny.pl, 14.03.2016

 


„Niezwykła pantomima inspirowana dziełami Witolda Gombrowicza zadziwia niekonwencjonalnością. Spektakl pełen jest niespodzianek, ciekawych rozwiązań i hipnotyzującej ekspresywności (...)".
Maja Kleszcz, Skarby Kultury, 11.03.2016

 

„Zadanie było karkołomne: pozbawienie mistrza-prześmiewcy jego oręża - słowa, i zastąpienie go tylko cichym gestem. Samo założenie wydaje się na tyle ironiczne, że sam Gombrowicz mógłby być takim potraktowaniem swojej twórczości rozbawiony.
(...) Spektakl Leszka Bzdyla należy do tych rzadkich, dobrze skonstruowanych dzieł teatru pantomimy, w których znaczenia tworzone są nie tylko za pomocą gestu, ale składają się na nie wszystkie elementy scenicznego dzieła: scenografia, oświetlenie i muzyka. (...) Twórcy zamknęli w geście i przestrzeni to, co Gombrowicz - ich inspirator - zamknął w słowach: jednocześnie wyobrażoną i materialną przestrzeń „pomiędzy".
(...) Pustka. Pustynia. Nic. jest z jednej strony zabawą z twórczością Gombrowicza, tematami, ruchem i widownią, z drugiej funduje uczestnikowi duży emocjonalny ładunek oraz wielość interpretacji i refleksji. Teatr pantomimy na wspaniale wysokim poziomie.
Zuzanna Zajt, Internetowy Magazyn „Teatralia", nr 166/2016

 


„Po 30 latach do Wrocławskiego Teatru Pantomimy wrócił Leszek Bzdyl. I, łamiąc konwencję, wyreżyserował premierę - zachwycającą perełkę. Treści tu mało, choć - co w pantomimie niezwykłe - są i słowa, i śpiew. Forma spektaklu Pustka. Pustynia. Nic jest niezwykła. Nic dziwnego, przecież powstał z inspiracji fascynata formą, Witolda Gombrowicza, a przede wszystkim z inspiracji jego Dziennikami.
(...) Tytułowa pustka została wypełniona formą na najwyższym poziomie. (...) Brawo!"
Małgorzata Matuszewska, „Gazeta Wrocławska", 9.03.2016

Event Properties

Event Date 24-10-2016 | 0:00
Capacity Unlimited
Registered 0
Individual Price Free
Location Duża Scena
Direction
Reżyseria Leszek Bzdyl
Music
Muzyka Mikołaj Trzaska
Scenography
Scenografia Maciej Chojnacki
Photo
Zdjęcia Natalia Kabanow
Sprzedaż biletów zakończona
Image
COPYRIGHT © 2019. Teatr powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu
Projekt: Adam Żebrowski    |    Wdrożenie: Flexi Design