Iwona, księżniczka Burgunda
Witold Gombrowicz
I tak oto trafiamy na królewski dwór. Tu książę ze swymi przyjaciółmi, tu dbające o klasę i urodę damy. Jest król, królowa i szambelan. Aż tu nagle w perfekcyjnym świecie lansu i glansu pojawia się wspak Ona... Iwona. Niczego nie chce, o nic nie zabiega. Nie pasuje tu, nie rymuje się, po prostu - NIE. Tymczasem książę Filip zdaje się tej przedziwnej postaci ulegać! Wyjścia innego nie ma - dbający o ład i porządek dwór będzie musiał się z tym obcym ciałem zmierzyć.
„Anna Augustynowicz odczytuje Gombrowicza z właściwą sobie wnikliwością, a ta magnetyzuje i przeraża jednocześnie. (...) Wrażliwość, z jaką Augustynowicz rozczytuje „Iwonę...", jest chyba największym atutem spektaklu. Reżyserka wyławia z dramatu Gombrowicza subtelne tony i nadaje im wyraziste brzmienie, kładzie akcenty tam, gdzie widz raczej się ich nie spodziewa. Z tą wymagającą niemałej dyscypliny koncepcją dobrze radzą sobie dyplomanci PWSFTviT. Zdaje się, że aktorzy naprawdę zaufali intuicji reżyserki i odgrywają jej teatralną partyturę pewnie i ze zrozumieniem".
Monika Wąsik, www.Teatralny.pl, 9.12.2015
"(...) Ta „Iwona..." jest bardziej przewrotna niż się może zdawać. Czuć tu zapach kościelnych kadzideł, pojedyncze dźwięki zaznaczają etapy rytuału, a Ciotki Iwony, jak wszystkie postaci (poza Iwoną) ubrane są w czarne stroje - ich zgrzebność ma coś z rygoru stroju amiszów. Od strojów odcinają się czerwone grzbiety stron niewielkich modlitewników. Pozostałości religijnego rytuału przenikają cały dworski świat. Dodajmy, świat władzy jednakowoż świeckiej.
(...) Wchodząca do niego Iwona sprawia, że skrywane myśli, żądze i sekrety bliskie są wypowiedzeniu, a więc urzeczywistnieniu. Jest jak serum prawdy, które działaniem obejmuje kolejnych urzędników „dworu". Rozwiązywanie języka wobec otaczających przestrzeń reflektorów nikomu nie jest na rękę. Świat ten na równi rządzony jest prawami telewizyjnego reality show, w którym wszyscy udają innych niż są, co jednak widownia przeczuwa i milcząco akceptuje. Sugeruje to ascetycznie pomyślana przestrzeń, układ widowni, w bliskim kontakcie z którą grają młodzi aktorzy, czasem wręcz do niej i wobec niej wypowiadając część kwestii. „Iwona..." to też przedstawienie, które nieustannie zwodzi. Mniej tu groteski i purnonsensu, więcej tonu serio. Pogrywa ono sobie z widzem (...). Skróty, których dokonano w tekście, usuwają kilka epizodycznych postaci i mocno zagęszczają akcję. Tekst doskonale broni się dzięki zawieszeniu go między skodyfikowanym światem władzy a cielesnością, które w swych nieujawnianych tu, ale możliwych ekstremach budzą skrajne emocje: obrzydzenie i pożądanie. (...) Młodym aktorom i pani reżyser udało się wypracować adekwatną dla techniki pisarskiej Gombrowicza „zdolność snucia oderwanego i nieraz absurdalnego tematu", który tu realizowany czy też stwarzany jest na żywo".
Łukasz Kaczyński, „Dziennik Łódzki", 10.11.2015
"Surowość, figlarność, infantylność to bieguny, na których została rozpisana „Iwona, księżniczka Burgunda" w realizacji studentów wydziału aktorskiego łódzkiej Szkoły Filmowej pod dowództwem Anny Augustynowicz.
(...) „Iwona" w dużej mierze urzeka i hipnotyzuje. (...) Oszczędność i prostota scenografii oraz kostiumów wydają się dobrze komponować z Gombrowiczowskimi tekstami, które same są na tyle barwne i kipiące, że nie potrzebują dodatkowych eksplozji. Na tym gruncie słowna i formalna żonglerka stworzona przez wielkiego mistrza może odpowiednio kwitnąć i prezentować się najpełniej.
Studenci starają się wykorzystywać to z wdziękiem i czarem. Są zarówno posągowi jak i żartobliwi, obudowani pokrętną mieszanką zmanierowania i frywolności. To figurki, maski i pozy wypełnione ciastem smacznym i łechcącym".
Małgorzata Pawlak, www.plasterlodzki.pl, 10.11.2015
Event Properties
Event Date | 30-10-2016 | 0:00 |
Capacity | Unlimited |
Registered | 0 |
Individual Price | Free |
Location | Duża Scena |
Direction
Reżyseria
Anna Augustynowicz
|
Scenography
Scenografia
Waldemar Zawodziński
|
Photo
Zdjęcia
Michał Siarek
|
Aleksandra Bogulewska
Królowa Małgorzata
Queen Margaret
Konrad Eleryk
Książę Filip
Prince Philip
Aleksandra Frączek
Ciotka II/Dama
Aunt
Michał Floriańczyk
Król
King
Sabina Karwala
Iza
Iza
Natalia Klepacka
Iwona
Ivona
Mateusz Kocięcki
Innocenty/Żebrak
Innocenty/ Beggar
Jakub Nosiadek
Szambelan
Chamberlain
Damian Potębski
Cyryl
Cyril
Daniel Sołtysiński
Cyprian
Cyprian
Oskar Stoczyński
Walenty
Valentine
Joanna Zagórska
Ciotka I/Dama
Aunt