Przenikanie
Witold Gombrowicz, Bruno Schulz
Kilka słów o „Przenikaniu"
(...) Zarówno Gombrowicz jak i Schulz - zbliżeni przez czas, w którym żyli i podobny stosunek do istnienia, dalecy jednak przez konteksty swojego pisarstwa - podejmują temat dzieciństwa.... Czynią to w sposób diametralnie różny. W przypadku Schulza będzie to ucieczka w stronę wyidealizowanego prapoczątku, który stanowi bezpieczny azyl zaklęty w rewirach czasu poetyckiego. W przypadku Gombrowicza - dążenie, by unicestwić w sobie „niedojrzałość i niemożność", boleśnie konstatując, iż nie ma ucieczki przed sobą - chłystkiem poszukującym utraconej tożsamości.
(...) Ich twórczość w tym kontekście niezwykle ciekawie przenika się, uzupełnia, a dla wrażliwego i przenikliwego czytelnika - dopełnia.
Z tych dywagacji, hipotez i przypuszczeń zrodziła się idea spektaklu „Przenikanie". Spektaklu o przenikaniu młodości ze starością, o nieuchronności grymasu. Spektaklu, w którym Schulz Gombrowiczowi dodaje wzniosłości, Gombrowicz Schulzowi - komedii. Gdzie jedno wzmacnia drugie. Gdzie patos, ironia i tragizm stanowią niezbędny warunek zaistnienia namiętności, której synonimem i metaforą staje się dla dwóch wielkich pisarzy sztuka.
Waldemar Śmigasiewicz
Za rolę Emeryta Włodzimierz Mancewicz uhonorowany został główną nagrodą aktorską XI Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego.
Przedstawienie prezentowane było w ramach MITEM - Madách International Theatre Meeting, Teatr Narodowy w Budapeszcie (19.04.2016).
Event Properties
Event Date | 18-10-2014 | 0:00 |
Capacity | Unlimited |
Registered | 0 |
Individual Price | Free |
Location | Scena Kameralna |
Scenario and direction
Scenariusz i reżyseria
Waldemar Śmigasiewicz
|
Scenography
Scenografia
Maciej Preyer
|
Łukasz Mazurek
Józio
Włodzimierz Mancewicz
Emeryt
Joanna Jędrejek
Dziewczyna
Magdalena Placek-Boryń
Dziewczyna
Jarosław Rabenda
Pimko
Adam Majewski
Miętus
Robert Mazurek
Syfon
Kamil Woźniak
Myzdral
Łukasz Węgrzynowski
Kawałkiewicz/Nauczyciel
Andrzej Surowiec
Chłopiec 1
Adam Trzos
Chłopiec 2