Duża Scena

Kolibra lot ostatni

Paweł Huelle

Kolibra lot ostatni
OPIS

Ta historia nie miała prawa zdarzyć się w Gdyni! Witold Gombrowicz podejrzany o morderstwo. Trup w hotelowym pokoju. Lato 1939. Sielankowo - plażowy krajobraz, dancingowy nastrój, literackie spory. W tle coraz groźniej rysujący się konflikt zbrojny. Ostatnia doba pisarza w naszym mieście tuż przed wypłynięciem do Argentyny. Mroczny komisariat policji, tętniące życiem kawiarnie (nadbrzeżne knajpy?), rozśpiewane piękne panie (portowe mewki?), podejrzani elokwentni panowie o odmiennej orientacji seksualnej. Tango milonga i gdyński półświatek, czyli klasyczny kryminał z historią miasta w tle. 

Z recenzji prasowych:
Grany przez Dariusza Szymaniaka Witoldo to synteza całego Gombrowicza. Od młodości w dworku w Małoszycach, gdzie przymierzający się do kariery literata Gombrowicz uczył się tego, co w ludzkim i społecznym życiu znaczą wyższość i niższość czy młodość i dojrzałość; przez „Ferdydurke", „Kosmos", „Operetkę", „Dzienniki" - sporo zdań sztuki pobrzmiewa jak cytaty z tych książek Gombrowicza; aż po „Kronos", wydany w wiele lat po śmierci pisarza jego najbardziej osobisty notatnik.
(...) Najciekawsze w Witoldo są jednak nie jego takie czy inne poglądy, zaczerpnięte z książek Gombrowicza, tylko cała jego osoba. Człowieka intelektualnie przerastającego otoczenie o głowę, a zarazem przedziwnie bezradnego i zagubionego w międzyludzkim świecie. Szymaniak, z postury mikrus, świetnie tę dwoistość pokazał. Ubrany w szary, lichy, dwurzędowy gajerek, wydaje się małym, zahukanym człowieczkiem. Ale to zarazem ktoś przenikliwie widzący innych ludzi i otaczającą go rzeczywistość. Potrafi traktować innych z intelektualną wyższością, ale - od drugiej strony - lgnie do nich, i to na poziomie najwulgarniejszych czasem potrzeb. A że Szymaniak z fizjonomii odrobinę przypomina Gombrowicza, można było odnieść czasem wrażenie, że na scenie pojawił się On, Witold Gombrowicz, z całym swoim wewnętrznym zawikłaniem (...)
Jarosław Zalesiński, „Dziennik Bałtycki", 20.01.2014

(...) „Kolibra lot ostatni" to sztuka-ukłon w stronę dwudziestolecia międzywojennego, klimatu epoki i ludzi, którzy go tworzyli. Powracający motyw tytułowego ptaka wybrzmiewa na wielu poziomach znaczeniowych. Mieniącym się tęczą barw kolibrem u Huellego jest Gombrowicz, jego osobowość i twórczość, wielokulturowa Polska lat 20. XX wieku stojąca na progu kolejnej zawieruchy wojennej, wreszcie sama epoka międzywojnia. Rewersem jej fenomenu oraz piękna jest kruchość i zapowiedź nieuchronnego końca.
(...) „Kolibra lot ostatni" to jeden z tych spektakli, które trzeba obejrzeć nie tylko ze względu na walory estetyczne, ale przede wszystkim na atmosferę, którą sobą buduje. Ulotność epoki, którą ukazuje, chwyta za serce i porusza nostalgiczne struny emocji u widowni. Wprowadzony koloryt lokalny, za sprawą doboru miejsca wydarzeń, dodaje opowiedzianej historii swojskości. Międzywojenna Gdynia pełną gębą. Kryminalny dreszczyk tylko dodaje jej rumieńców.
Anna Kołodziejska, www.teatralia.com.pl, 12.02.2014

fot. Bernie Kramer

Event Properties

Event Date 27-10-2014 | 0:00
Capacity Unlimited
Registered 0
Individual Price Free
Location Duża Scena
Direction
Reżyseria Krzysztof Babicki
Scenography
Scenografia Jagna Janicka
Costumes
Kostiumy Sławomir Smolorz
Music
Muzyka Marek Kuczyński
Light
Światło Marek Perkowski
Dance arrangements
Układy taneczne Beata Buczek-Żarnecka
Vocal tutoring
Korepetycje wokalne Barbara Czarkowska

Eugeniusz Krzysztof Kujawski

Ojciec/Kujawa

Dariusz Szymaniak

Witoldo

Dorota Lulka

Matka/Błyszczyńska

Grzegorz Wolf

Ksiądz/Wilczyński

Szymon Sędrowski

Walek

Piotr Michalski

Straszewicz

Andrzej Redosz

Nadkomisarz

Marta Kadłub

Kelnerka/Prostytutka

Olga Barbara Długońska

Sekretarka/Pani z Adrii

Leon Krzycki

Wodeyko Przodownik

Rafał Kowal

Gajewski

Beata Buczek-Żarnecka

Lili

Elżbieta Mrozińska

Paculanka

Monika Babicka

Sosnowska

Małgorzata Talarczyk

Magda Charakteryzatorka

Bogdan Smagacki

Tyszko

Mariusz Żarnecki

Hrabia Żernowski

Maciej Wizner

Biczkomer Marynarz

Agata Moszumańska

Agata Fordanserka

Sprzedaż biletów zakończona
Image
COPYRIGHT © 2019. Teatr powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu
Projekt: Adam Żebrowski    |    Wdrożenie: Flexi Design